
Füsioterapeut: millal ja miks minna beebi- ja väikelapsega rühmatreeningusse?
Beebide ja väikelaste arengu erinevad küljed on omavahel seotud – kehaline, vaimne ja sotsiaalne areng on esimestel eluaastatel tihedalt läbi põimunud. Vaimne areng ühelt poolt loob võimalused kehaliseks arenguks, teisalt võimaldab kehaline areng edasist vaimset arengut. Motoorsed oskused ja nende pidev areng on aluseks reale teistele arengutele – nad loovad akna, et saaks toimuda vaimne areng, kujuneda kõne, kommunikatsioon ja sotsiaalsus, toimuda füüsiline kasv ja areneda üldine tervis. Füsioterapeudi poolt läbi viidavas laste rühmatreeningus keskendume peamiselt kehalise arengu soodustamisele, aga läbi selle mõjutame ka arengu teisi külgi. Organiseeritud, struktureeritud ja läbimõeldud tegevusega grupitundides osalemine beebi- ja väikelapse eas soodustab laste kehalist aktiivsust ja seeläbi üldist arengut.
Uuringud on näidanud, et beebi varajasel arengul on oluline mõju hilisema arengu kõikidele aspektidele. Pakkudes lastele avastamiseks mitmekesist keskkonda, tehes läbimõeldud tegevusi lähtuvalt lapse vanusest ja arengutasemest, saame toetada lapse arengut parimal võimalikul moel. Rühmatunde läbi viival füsioterapeudil on kogenud silm, hindamaks lapse kehaliste oskuste taset ja liigutuslikku kvaliteeti ning märgates tähelepanu vajavad aspekte lapse arengu osas. Rühmatreeningusse tulles jälgib tundi läbi viiv spetsialist tunnis osalejaid ning saab vajadusel juhtida tähelepanu, millele kodus rõhku panna. Rohkem tähelepanu vajavate probleemide märkamisel, saab tunni läbiviija suunata lapse individuaalsesse füsioterapeudi konsultatsiooni.
Laste füsioterapeut Liis Piirsoo, rühmatreeningute läbiviija: „Beebide- ja väikelaste rühmatreeningud kestavad 45 minutit. Tunnis tehtavad tegevused on valitud lähtuvalt grupi arengutasemest. Läbi mängulise tegevuse toetame laste kehalist ja tunnetuslikku arengut, tugevdame lihaseid, arendame tasakaalu ja koordinatsiooni. Lisaks kaasneb tunniga sotsiaalne aspekt, kus lapsed saavad eakaaslastega koos aega veeta ning õpivad, kuidas üheskoos toimetada ja üksteisega arvestada. Sageli on ka märgata, et lapsed õpivad üksteist vaadeldes ja üksteise pealt, jäljendavad üksteist ja proovivad teha tegevusi kaaslase järgi.“
Rühmatreeningus toimetab lapsega peamiselt lapsevanem treeningut läbi viiva füsioterapeudi juhendamisel. Kogenud laste füsioterapeudi tööriistakastis on hulk põnevaid ja mängulisi tegevusi, et toetada laste arengu erinevaid tahke. Tehes ise koos lapsega harjutused korduvalt läbi, on lapsevanemal lihtne ka koduses keskkonnas jätkata. Kasutame rühmatreeningutel erinevaid liisusalme ja laulukesi, mida saab edukalt põimida igapäeva tegemistesse. Rühmatundide ajal räägib füsioterapeut jooksvalt lapse arengust üldisemalt ning vajadusel saab küsida küsimusi.
“Rühmatreeninguga anname lapsele võimaluse kogeda uusi asju, lapsed saavad esmase kogemuse liikumisest rühmas koos teistega, pakume uusi tegevusi, näitame põnevaid võimalusi ja harjutame juba olemasolevaid oskusi,” räägib füsioterpeut treeningute mõjust lapse arengule. „Juba võrdlemisi varajases eas jääb meelde tunni ülesehitus ning kasutatavad laulud ja salmid. On näha, et lapsed märkavad, kui võtame juurde mõne uue tegevuse või kasutame vahendeid, mida varem avastada saanud ei ole.“
Rühmatreeningud on jaotatud nii lapse vanuse kui ka arengutaseme järgi. Alustada saab juba võrdlemisi varakult (umbes 3 kuu vanusest) ning jätkata lapse arengu soodustamist grupis kogu beebi- ja väikelapseea vältel.
Täpsema info gruppide kohta leiad siit.